Procter & Gamble afsløret

Den engelske dyreværnsforening BUAV afslørede i 2002, at kosmetikgiganten Procter & Gamble havde forsøgt at påvirke beslutningstagerne i EU til at svække rækkevidden af EU’s forbud mod dyretestet kosmetik.

P&G skrev i et hemmeligt internt memo (adresseret til A.G. Lafley, direktør for P&G i USA), at Europa var i gang med at drøfte et kombineret forbud mod testning af kosmetik på dyr og salg af kosmetik, der er testet på dyr. Der var tale om et forbud, som Forsøgsdyrenes Værn og 15 andre europæiske foreninger i mange år havde arbejdet for at få indført.

Industrien havde derimod hele tiden søgt at forsinke forbudet med det argument, at det var nødvendigt med mere tid til at udvikle alternative metoder. Og deres indflydelse var til fordel for de firmaer, der tester enten råvarer eller færdige produkter på dyr, da medlemmerne af Europa-Parlamentet ved forslagets 2. behandling blev overtalt til at udskyde et salgsforbud i 10 år for 3 tests, som industrien påstod, var problematiske at erstatte.

Procter & Gamble forsøgte udvande forslagene
Procter & Gamble’s interne memo lagde ikke skjul på, at firmaet havde presset på for at opnå udsættelserne. P&G skrev, at de markedsførte over 250 mærker i mere end 140 lande, og at de ville miste indtjening fra det lukrative europæiske marked, hvis forslaget gik igennem. Så i stedet for at se EU’s kosmetikdebat som en mulighed for at ophøre med at teste med brug af dyr, forsøgte firmaet at udvande forslagene.
I P&G’s memo stod der videre: ”Der tages alle nødvendige skridt, og der er afsat tilstrækkeligt med midler, til at mindske betydningen af denne lovgivning for firmaet mest muligt”, hvilket afslører, at Procter & Gamble’s mål var at undergrave indsatsen for at afskaffe testning af kosmetik med brug af dyr.

Skulle omgå et testningsforbud
The European Coalition to End Animal Experiments, som Forsøgsdyrenes Værn er medlem af, havde vedblivende fastholdt, at det ikke var tilstrækkeligt med et forbud mod testning af kosmetik inden for EU. Vi havde gjort opmærksom på, at firmaer, der allerede testede deres produkter på dyr uden for EU, ikke ville blive berørt af testningsforbudet, og at andre firmaer blot ville flytte testningen til lande uden for EU. P&G’s memo afslørede altså, at de ikke ville have nogen skrupler med at omgå et testningsforbud.
Under overskriften ”Hvad vil det betyde for P&G” blev Mr. Lafley beroliget: ”Et forbud mod dyretestet kosmetik i Europa er til at leve med, da langt størstedelen af vor testning udføres andre steder. Vi kan udføre de (i USA red.) krævede afprøvninger af kosmetiske ingredienser uden for EU og stadig være i stand til at markedsføre dem i EU-landene”. Hermed afslørede Procter & Gamble deres kynisme og ligegyldighed over for dyrenes lidelser. De viste også, at de og andre foretagender nævnt i memoen er mere interesseret i at tjene penge end at skåne forsøgsdyrene – til trods for, at de offentligt har tilkendegivet, at de ønsker, at dyrenes lidelser skal ophøre.

Ønskede arbejde mod testningsforbud i det skjulte
Men det er ikke kun forsøgsdyr, Procter & Gamble er ligeglade med. Firmaet nærer også foragt for forbrugernes følelser omkring testning med brug af dyr. På P&G’s hjemmeside påstod firmaet, at de havde ”en dyb forståelse for forbrugerne, deres vaner og produktkrav”. Firmaet vidste udmærket godt, at meningsmålinger hele tiden har vist, at forbrugerne er imod afprøvning af kosmetiske produkter på dyr.

Faktisk indrømmede man i P&G’s memo, at ”dyretestning er et følelsesladet emne inden for EU”. Men samtidig modarbejdede P&G i al hemmelighed det nye kosmetikdirektiv. ”I løbet af denne proces har det været vigtigt, at vi har kunnet holde P&G uden for mediernes søgelys. Det ville have været skadeligt at stå som firmaet, der går ind for afprøvning med brug af dyr stik mod forbrugernes ønsker”.

Procter&Gamble kunne have sat en stopper for dyreforsøg, hvis de virkelig havde ønsket det, men firmaet valgte at fortsætte med at udsætte dyrene for lidelse for at kunne sælge kosmetiske produkter.
De skjulte imidlertid omhyggeligt deres dyreforsøg for kunderne, fordi de vidste, at forbrugerne næppe ville købe produkter, som f.eks. har været testet på levende kaniners øjne.

Sandheden om Industrien
Det britiske parlaments-medlem Chris Davies, som var dybt involveret i debatten, udtalte:
”Dette viser kosmetikindustrien fra sin mest kyniske side … Den er fast besluttet på at sætte indtjening højere end at beskytte dyrene imod unødig lidelse. Repræsentanter fra industrien har forsikret de medlemmer af Europa-Parlamentet, som forsøger at gennemføre et forbud mod markedsføring af produkter testet på dyr, at de ønsker at samarbejde med os for at få gennemført en aftale. Vi må håbe, at det kun er Procter & Gamble, der har denne indstilling, men man kan frygte, at deres holdning er repræsentativ for industrien”

Hvad kan du gøre?

Boykot Procter&Gamble’s produkter. Genom at ikke købe deres varer, gør du dèt som denne kyniske koncern er mest bange for.

Her bringer vi en liste på deres mærke:

Dyrefoder: Eukanuba, Iams.
Deodoranter: Old Spice, Secret, Sure.
Bleer og babyprodukter: Body Fresh, Kid Fresh, Luvs, Pampers.
Mad og drikke: Crisco, Eagle Snacks, Fil Fruit Rime, Falgers, Jif, Mill Stone Coffee, Olean/Olestra, Pringles Chips, Sunny Delight.
Dufte: Giorgio Beverly Hills, Hugo Boss, Laura Biagiotti-Roma, Old Spice, Red, Venezia, Wings.
Hårprodukter: Head & Shoulders, Herbal Essences, Clairol, Pantene, Perl, Physique, Vidal Sassoon.
Hygiejniske produkter: Allways, Attends, Tampax.
Rengøringsmidler: Ariel, Bold, Baunce, Cascade, Cheer, Comet, Dawn, Downy, Dreft, Dryel, Era, Febreze, Gain, Ivory, Ivory Snow, Joy, Mr. Clean, Swiffer, Tide, Tap Job, Yes/Fairy.
Receptfri produkter: Vaporubs, Vicks.
Mundhygiejne: Crest, Fixodent, Gleem, Scope.
Kosmetik/hudpleje: Clearstick, Cover Girl, Max Factor, Noxzema, Oil of Ulay.
Sæbe: Camay, Ivory, Safeguard Zest.

Hajer og Covid-19

En halv million hajer risikerer at blive dræbt ved fremstilling af Covid-19-vaccine.

Har du en kort besked, kan du skrive til os hér. Du kan alternativt lægge en besked hos det firma der passer telefon for os — nummeret er

 88 24 59 54

Køb vinterkort

Databaseanalyser er bedre end dyreforsøg.

_________________________

_________________________

Brugte frimærker modtages med tak

_________________________

_________________________